Udgivet af Henriette Frænde, man d. 3. maj 2021, kl. 13:06

Ugens Salme - "Det dufter lysegrønt af græs"

Til denne salme er det menighedsrådsmedlem Trine Marie Larsen Eriksen i Kollerup/Fjerritslev, der har skrevet følgende ord:

"Det dufter lysegrønt af græs" (DDS 725) er en lille salmeperle med svenske rødder, og den kaldes på svensk: " En venlig grönskas Rikard dräkt". Melodien er skrevet af Waldemar Åhlén i 1933, og teksten er skrevet af Carl David af Wirsén. Den er oversat til dansk af Johannes Johansen.

Jeg synes, at salmen er en folkelig og let melodi, og den fænger nemt. Den taler også til sanserne, og den vækker en undren, for hvordan dufter noget lysegrønt? Salmens indhold taler om naturen og mennesket i Guds skaberværk.

Der er ikke noget bedre, end når foråret og sommeren er i gang, og græsset står i fuldt flor. Man bliver gladere, og man ser på alting med et lysere sind, når blot man forstår at tage imod solens smilende stråler. Det samme gør en solsikke, da den vender hovedet mod lyset hele tiden. Når hver lille blomst vokser op af jorden, når fuglene synger, og bøgen springer ud, så ved man, at det er naturens måde at forkynde genfødsel og samtidig prise skaberkraften hvert eneste år. Her er det lige meget om man er en lille myre eller flyvende lærke, fordi alle dyr har sin plads i Guds skaberværk, præcis ligesom alle menneskene har sin plads i Guds skaberværk.

Naturen kan ikke beskrives med ord, og den kan slet ikke sammenlignes med materielle goder, som over tid forgår. Selv en rig og klog konge (Kong Salomon) må underkaste sig naturens kraft og Guds skabervilje, hvor alle væsner har ret til at være. Gud gør naturen ny, og mennesket skal passe godt på jorden og på hinanden. Den måde mennesket gør det på, er ved at vise kærlighed, men mennesket må skønt som blomsten visne, for sådan er naturens cyklus, men Gud visner aldrig. Ordet og kærligheden blomstrer hele året rundt.

Jesus gjorde det umulige, det som mennesket ikke kan bestræbe, nemlig at dø for hele jordens befolkning og tage vores synder på sig, og det eneste vi skal, er blot at tro på Gud og udføre gode gerninger med vores medmennesker. Det kan af og til virke håbløst, men for Gud er alle lige, blot man forsøger.

Engang når vi ligesom blomsten må dø, så dør hverken vi eller blomsten reelt, for der gryr en evig sommer på den anden side - ergo et liv efter døden. Just derfor er denne salme af mine foretrukne.

Kategorier Nyheder