Udgivet af Margit Høgh Østergaard, fre d. 8. jan 2021, kl. 13:07

Kirken som kagehus

 

Nu er julen atter forbi, og de fleste er vendt tilbage til hverdagen igen. Dog er vi ikke vendt tilbage til den hverdag, som vi normalt kender, men alligevel er julen nu rindet ud, ligesom den plejer hver eneste år.

Julen i den kristne tradition ender altid d. 6. januar, hvor det er Helligtrekonger. Her fejrer man de tre vise mænd fra Østerland, der bragte gaver til det lille Jesubarn. I følge gammel skik er det først her, man tager julepyntet ned.  I dag ses det mere og mere, at man i løbet af jule- eller nytårsdagene smider sit juletræ ud, fordi mange allerede har haft det stående siden slutningen af november. Mange steder er det dog stadig ligesom i gamle dage, hvor træet kommer ind kort før jul og bliver til efter nytår og/eller omkring Helligtrekonger. Det har også været skik allerede dagen før nemlig d. 5. januar at få uddryddet alle juleresterne og dermed også vende tilbage til hverdagen igen.

I mange kristne kredse går Helligtrekongertraditionen også på, at man skal tænde det såkaldte trearmede helligtrekongerlys for at markere, at de vise mænd fandt den nyfødte Jesus, og dermed også at julen nu er omme. Lyset kan være forsynet med en lille krudtladning, hvor lysene er ført sammen, og når denne sprænger, bliver flammen blæst ud, og så er julen slut. Historisk er det sådan set en af de tidligste former for fyrværkeri i Danmark.  Flere steder er det også udbredt, at man spiser en wienerbrødskage med en gemt bønne i, og den der finder bønnen, bliver konge for en dag. Kagen går under navnet ”kongekage”, og traditionen minder om flere forskellige julelege f.eks. at finde mandlen i sin risalamande juleaften, eller som det er udbredt i Tyskland, hvor man hænger en agurk på juletræet, og vedkommende som finder den først vinder en gave.  Andre steder i Europa fejres Helligtrekonger lidt på samme måde, som vi fejrer Fastelavn og som amerikanerne fejrer Halloween.  Børn klæder sig ud som de tre vise mænd og går fra dør til dør og synger. Når børnene har været ved et hus, skrives der over huset C+M+B. Det oplagte er, at det står for: ”Her har Casper, Melchior og Balthazar været”, og det gør det også på en måde, men alligevel ikke helt. C’et står for ’Kristus’ eller på latin ’Christus’. M’et står for ’Mansionem’, der betyder ’vores hus’ og tilsidst står B’et for ’Benedicat’ på latin, der på dansk betyder ’velsigne’. ’Bene’ betyder ’at nære godt håb’. Dermed står der altså: ”Kristus velsigne vores/dette hus.” Tilsvarende som man i julen fejrer lyset, glæden og Jesu Fødsel, fejres Helligtrekonger også stadig nogle steder med fakkeloptog gennem byen, som man kan sammenligne lidt med et Luciaoptog.

Joan K. Jørgensen fra Fjerritslev har været så sød at forære et smukt kagehus, der forestiller Fjerritslev Kirke endda med lys i. Det er et, som hendes datter har lavet. Det står lige nu til pynt i Kirkecenterets vindue. Kirkekagehuset er udenpå tildækket af sne, men inden i kirken er der lys og varme. Lad det være en påmindelse om i denne tid, at inde i Guds hus er der altid varme at søge, selvom verden omkring en er frosset til is. Og selvom det at gå i kirke for tiden er begræsnet, så husk på, at Guds hus ikke kun er kirken, nej det er også i dit sind, dit hjerte og i dit eget hjem.

Nu er julen og Helligtrekonger slut. Lad os huske på julens budskab resten af året og sprede lys og kærlighed ud til hinanden. Lad os behandle hinanden, som vi selv ønsker at blive behandlet. Helligtrekongertidens farve er grøn, og grøn er håbets farve. Håbet skal stadig være tændt i os, selv i en svær tid. Så tænd Helligtrekongerslyset og lys vejen op for dem der virkelig har brug for det. Måske inkl. dig selv.


Foto og tekst: Trine L. Eriksen, menighedsrådsmedlem.

Fjerritslev Kirke - kagehus1.jpgFjerritslev Kirke - kagehus2.jpg

Kategorier Nyheder