Udgivet man d. 16. sep 2019, kl. 14:34

Nr. 522: Nåden er din dagligdag

Af gymnasieelev Trine Larsen Eriksen, Fjerritslev

 

I 1985 skrev Johannes Møllehave en fantastisk smuk salme, som rent faktisk har to melodier. Den oprindelige melodi blev skrevet af Niels Viggo Bentzon samme år som teksten, og syv år senere, i 1992, blev endnu en melodi skrevet af Martin Elmquist. Salmen burde i al sin enkelhed være let at forstå, − og så alligevel ikke helt, fordi den fortæller rigtig meget med få ord.

Det første spørgsmål, man stiller sig selv, når man ser denne salmetekst, er: »Hvad er nåde?« Et ord, der gentagne gange nævnes i denne salme. Der bliver gennem hele salmen konstateret, at nåde er mange forskellige ting, og den letteste konklusion at drage må simpelthen være: »Nåde … jamen det er nåde!« Lidt ligesom hvis en person spørger dig: »Hvad er julen?« Det kan koges ned, men det er et svært spørgsmål, fordi lige netop eksemplet »jul« betyder utroligt meget for mange og på forskellige måder. I virkeligheden er det måske lettere at sætte ord i en kontekst, fordi man så altid kan analysere sig frem til den rigtige tolkning − hvis der er altså er en rigtig tolkning. Det er der jo, men som jeg plejer at sige: »Der er din, der er min, også er der den rigtige!«

Men set i kontekst er der nogle udtryk der hedder: »lade nåde gå for ret« og »se i nåde til«.

Man kan oversætte det til at vise barmhjertighed i stedet for at straffe en skyldig eller vise mildhed og/eller overbærenhed med nogen eller noget.

Med en forklaring af dette enkelte ord giver salmen pludselig mere mening.

Nåden er dagligdagen. Vær overbærende med hverdagen og dens udfordringer. Vær blot glad for de små mirakler, der kan hænde i hverdagen. Om det er et smil fra en fremmed, en uventet gæst eller en sød kompliment, det spiller ingen rolle. Man skal bare være glad for det, fordi tiden er givet, men ingen andre end Gud véd, hvornår den slipper op. Nyd hver time, hvert sekund, hvert hjerteslag, hver pulsrytme du har fået af Gud, og nyd, at du har mennesker at dele det med. Du har måske udfordringer, men det har andre også. Man må huske på, at man ikke er alene. 

Nåden er den kærlighed, som blev grundløst givet af Gud, for han elsker hvert enkelte menneske, og han sendte sin søn, der døde for os og tog alle vores synder på sig.

Nåden er et ord fra Gud, som er vigtigere end alt andet, man nu kan foretage sig, for hos Gud er alle mennesker lige, og ender man i noget skidt, kan man altid søge tilflugt hos Gud og få mod og hjælp gennem ham til at begynde på ny. Det er aldrig for sent. Nåden er, når alt er tabt, set i et teologisk perspektiv, at Jesus blev forrådt af Judas og Peter, men alligevel viser Gud/Jesus sin nåde og genopstår. Deri er nåden at få alt tilbage, selv om noget forfærdeligt er sket. Hvis ikke dette var sket, var der ingen nåde til os, fordi Gud bærer over med disse synder, selv i den moderne verden.

Nåden er hver levet dag, vi er blevet givet i gave. Nåden er, hver gang vi træffer et menneske på vores vej. Nåden er Jesu opstandelse og et liv efter døden. Uden håb og Guds næstekærlighed lader vi det onde regere i vores verden, og kun gennem nåde, altså Guds barmhjertige og tilgivende kærlighed, får vi tro, håb og kærlighed.

Husk på det! Tid er ikke bare tid, men det er nåde. Næste gang en person gabende spørger: »Hvad er klokken?«  Så svar: »Klokken er lidt i gode tider, for jeg lever nu, hvad gør du?«

Vi skal ikke gøre os til dommere over hinanden, for man kommer længst med kærlighed og fred, og det er det, Gud vil. Man skal høre sandheden fra børn, og en ting, der i min sommerferie ved Vestkysten i år satte spor efter sig, var, da jeg så programmet Anne Hjernøe og Anders Agger i Mellemøsten, hvor de var i Oman.  Anders stopper en dreng, der er på vej til fredagsbøn i moskéen. Anders spørger ham: »Hvordan ser du på os som kristne?« hvortil den 12-årige dreng, Ali, svarer: »Jeg føler, at vi alle er ens.« »Jeg er ligeglad, vi er alle mennesker, og der er ingen forskel på os!«

I stedet for at være nådesløse over for hinanden, så vær i stedet barmhjertige mod hinanden og taknemlige for livet.  

Nyd denne salme!

Man siger jo, at livet går på versefødder, og så er det jo heldigt, at det både er sundt at gå og at synge.

 

Kategorier Synspunkt