Udgivet man d. 18. mar 2019, kl. 11:25

Af sognepræst Lotte Sandø Heftye, Hjortdal

Lukas-evangeliet 11,14-28

 

Ondskab fordrives kun med kærlighedens magt

Det onde er ikke nogen nyhed, selv om vi hver dag i medierne kan læse og høre om alle mulige og umulige former for ondskab ude i verden og her i vores eget land.

Allerede på Bibelens første sider skildres det onde som en forførende kraft, der har huseret siden skabelsens morgen, dengang Adam og Eva blev fristet af slangen i Paradisets Have og faldt for fristelsen.

Enhver erfaring siger, at ondskaben er en uundgåelig del af tilværelsen. Den er ligeså umulig at forklare som at bortforklare. Bag Jesu og Bibelens tale om dæmoner og onde ånders besættelse møder vi ondskabens virkelighed, som ikke blot lader sig afvise som gammel overtro. Den destruktive og uforklarlige ondskab hører bestemt ikke blot fortiden til, men finder nok så synlige udtryk i vores nutid. Den lader sig heller ikke uddrive gennem selv nok så nødvendige krige, sådan som vi ser det dagligt på tv.

Ét er sikkert: Ondt fordrives ikke med ondt, men kun med kærlighed. Derfor skal der prædikes evangelium ansigt til ansigt med Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. For kærlighedens væsen findes ren og rensende hos ham, som er Guds kærlighed lyslevende på denne jord, vor Herre Jesus Kristus. Han, der ved Guds kraft drev dæmonerne ud, og som den stærkere overvandt dæmonernes fyrste. Ikke ved magt og styrke, men ved i kærlighed at gøre sin himmelske Fars vilje helt ind i døden, hvor han bad for sine fjender.

Jesu Kristi liv, hans død og opstandelse er et evigt tegn på, at kun den fuldkomne kærlighed kan drive den forfærdende ondskab ud. I hans følge bliver vi udrustet til ikke blot at forsage Djævelen og alle hans gerninger, men også til selv at kæmpe mod ondskabens magter, sådan som de møder os i krigens gru, sygdommens smerte, i sorgens fortabthed og lidelsens bitterhed, i fravær af glæde og retfærdighed og i ensomhedens forbandelse.

»For engang var I mørke, men nu er I lys i Herren; lev som lysets børn, for lysets frugt er lutter godhed, retfærdighed og sandhed,« formaner apostlen Paulus i epistellæsningen til 3. søndag i fasten (Ef. 5,8-9).

Kategorier Søndagstanke