Udgivet ons d. 2. jan 2019, kl. 12:55

Af sognepræst Henning Smidt, Kettrup

Matthæus-evangeliet 2,1-12

 

Jesus er historiens centrum og vil være din ven

Gud ønskede, at hele verden skulle inddrages i den glædelige nyhed, at Hans søn nu blev født i verden for at frelse os mennesker fra det onde.

Dette budskab er både for småfolk som lokale hyrder og for denne verdens klogeste hoveder som de vise mænd. Måske kom de fra nuværende Iran, hvor man havde noget af den tids dybeste kendskab til stjernehimlen.

Ved hjælp af et computerprogram kan man i dag se, hvordan stjernehimlen tog sig ud for 2.000 år siden. Og netop på den tid, hvor Jesus blev født, mødtes kongestjernen (Jupiter) og dronningestjernen (Venus) på en helt uhørt sjælden måde, så de fremstod som én stor, lysende stjerne, når de blev set fra øst.

Tegnet blev tolket således, at Himlens konge forenede sig med sin dronning, og et helt særligt barn skulle fødes. Dette skete til og med i Løvens stjernetegn, som er jødernes mærke. Derfor rejste stjernetyderne til Jerusalem og ikke til Rom for at spørge efter den nyfødte himmelkonge.

Selv om Gud advarer alle kristne imod at bruge astrologi religiøst, lod Han altså alligevel stjernerne vise det samme, som også kunne læses i Bibelen allerede 700 år tidligere: »Jomfruen skal blive med barn og føde en søn – hun skal give ham navnet Immanuel – det betyder ’Gud med os’,« og »fra Betlehem i Judas land skal der udgå en hersker, der skal vogte mit folk.«

Nej, Jesus er ikke en hr. hvem som helst. Han er historiens centrum og vil være din ven.

Kategorier Søndagstanke